کلمه کلیدی چیست؟ همراه با مقایسه 3 دسته‌بندی کلمات کلیدی

قطب نمای وب سایت ها همان کلمات کلیدی هستند که در این مطلب بعد از توضیح آن روش استفاده از این 3 دسته بندی را بیان میکنیم.

مدیر محتوا علی اکبر فرج
، آخرین آپدیت 1401/08/23

جادوی کلمات کلیدی را گوگل به خوبی درک می‌کند و گوگل از کلمات کلیدی است که رابط بازدیدکنندگان و وب‌سایت‌ها را تشخیص می دهد. در این مقاله به‌صورت جامع راجع به کلمات کلیدی صحبت می‌کنیم و جدولی از دسته‌بندی کلمات کلیدی ارائه می‌کنیم که این دسته‌بندی به انتخاب شما در کلمات کلیدی بسیار کمک می‌کند.

معنی کلمات کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی در انگلیسی به نام Keyword است. ما برای پیداکردن پلی‌استیشن شاید کلمات یا جملات زیر را جستجو کنیم:

  • خرید پلی‌استیشن
  • پلی‌استیشن آخرین مدل
  • انواع پلی‌استیشن
  • و …

نمونه‌های بالا جز کلمات کلیدی هستند. در اصل ما هر چه در گوگل جستجو می‌کنیم به نام “کلمات کلیدی” قرار می‌گیرد. حتی اگر جمله‌ای بنویسیم به آن کلمات کلیدی یا کلیدواژه می‌گوییم.

وب‌سایت‌ها برای اینکه از طریق گوگل بازدیدکننده جذب کنند باید از این کلید واژه در صفحات سایت خود استفاده کنند. از این رو بسیار مهم است که وب‌سایت‌ها چه کلیدواژه انتخاب می‌کنند.

گوگل ترجیح می‌دهد سایت‌هایی را به کاربران نمایش دهد که در یک حوزه فعالیت دارند. مثلاً سایتی که به فروش ساعت پرداخته و الان حرفه خود را تغییر داده و می‌خواهد طراح سایت شود به‌سختی می‌تواند از طریق گوگل بازدیدکننده جدید جذب کند.

جدول دسته‌بندی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی به 3 دسته‌بندی اصلی تقسیم می‌شوند. هیچ کلمه کلیدی خارج از این 3 دسته‌بندی قرار نگرفته است.

3 دسته بندی اصلی کلمات کلیدی

  • حجم جستجو: کلماتی هستند که از یک یا دو سیلابی (به عنوان مثال، «دانلود») تشکیل شده‌اند و بنا به ادعای گوگل، جستجوی آن‌ها به بیش از یک میلیون نفر در ماه می‌رسد. به عبارت دیگر، حداقل یک میلیون نفر در ماه این کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می‌کنند.
  • رقابتی: کلید واژه رقابتی کلماتی هستند که ترافیک متوسط رو به بالایی دارند و سایت‌های بسیاری در تلاش‌اند تا در کلمه کلیدی مدنظر رتبه بگیرند. در نتیجه، رقابت در این کلید واژه شدید است.

کلمات بسیار زیادی وجود دارند که جستجوی بالایی را به‌صورت ماهیانه به خود اختصاص می‌دهند، اما رقابت بسیار کمی در آن‌ها وجود دارد که به‌عنوان مثال می‌توان به کلمات «گوگل»، «خانه» و … اشاره کرد. ولی در کلمات رقابتی منظور ما کلید واژه است که هدف کسب و کار است مانند “آموزش کسب و کار اینترنتی”

  • پول‌ساز: کلید واژه پول‌ساز کلماتی هستند که از بیش از 3 سیلابی تشکیل شده‌اند. بررسی نتایج جستجوی گوگل نشان می‌دهد که هر چه تعداد کلمات افزایش یابد، میزان جستجوی انجام‌شده کمتر خواهد بود و درصد احتمال تعامل بیشتر بازدیدکننده با سایت ما افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، در صورتی که در نرم‌افزار ورد درزمینهٔ ساخت جدول با مشکل مواجه شوید، کدام عبارت را در اینترنت جستجو می‌کنید؟

ورد

آموزش ورد

ساخت جدول در ورد

به‌احتمال بسیار زیاد، از گزینه سوم استفاده می‌کنید. هنگامی‌که این جمله را در گوگل جستجو می‌کنید، تعداد نتایج تخصصی به‌مراتب کمتری را مشاهده می‌کنید. این شیوه از جستجو، جستجوی تخصصی نام دارد و نرخ کلیک کردن روی این صفحات به‌مراتب بالاتر از کلماتی است که جستجوی بالایی را در گوگل به خود اختصاص می‌دهند.

تحقیق کلمات کلیدی

وقت آن است که کلیدواژه خود را پیدا کنید. پیداکردن کلمه کلیدی را باید یک پروژه بدانید. زیرا انتخاب اشتباه کلیدواژه باعث می‌شود که شما دید اشتباهی را به گوگل منتقل کنید. پس در انتخاب کلمه کلیدی حساس باشید و کلمات درستی را معرفی کنید.

در ابتدا نباید بر اساس دسته‌بندی کلمات را پیدا کرد. ما در ابتدا کلیه کلمات کلیدی ای که مرتبط با کار ما است پیدا می‌کنیم و سپس در این 3 دسته‌بندی آن‌ها را تقسیم می‌کنیم. هیچ‌وقت تنها برای یک دسته‌بندی کلمات اختصاصی پیدا نمی‌کنیم. مثلاً اگر اولویت خود را روی تنها کلید واژه پول‌ساز قرار دهید گوگل افراد زیادی را به سایت شما روانه نمی‌کند.

تحقیق کلید واژه شاید تنها به یک روز کاری زمان نیاز داشته باشد. برای پیداکردن کلمه کلیدی اگر کمتر از پانصد کلمه پیدا کنید در اصل هنوز پروژه پیداکردن کلمه کلیدی خود را به درستی انجام نداده‌اید.

ابزار مورد استفاده

ما حتماً از ابزارها استفاده می‌کنیم. این ابزارها هستند که می‌توانیم با آن‌ها در کمتر از یک روز کاری این کلید واژه ها را پیدا کنیم. این ابزارها رایگان و پولی هستند. ابزارها به شما کمک می‌کند که در هر زمینه‌ای بتوانید کلمه کلیدی کسب و کار خود را پیدا کنید.

در ذیل 4 ابزار متداول پیداکردن کلمه کلیدی را نام بردیم. از این ابزارها برای پیداکردن کلمات کلیدی کمک بگیرید.

جمع‌بندی

برخلاف گفته خیلی از افراد، کلمات کلیدی هنوز معتبر است و می‌توان از آن برای بهینه‌سازی سئو سایتمان استفاده کنیم. در این مقاله ما واضح و مشخص به تعریف کلمات کلیدی پرداختیم.

مطالب بالا قسمتی از کتاب ماراتون سئو است. برای دریافت اطلاعات بیشتر کتاب بر روی محصولات سایت کلیک کنید.

مطلب بعدی که باید بخوانم چیه؟
هم رسانی
آیا تجربه خوبی از خواندن این مطلب داشتید؟

بله

نه

ما در مقاله کلمه کلیدی چیست؟ همراه با مقایسه 3 دسته‌بندی کلمات کلیدی تمام تلاشمان این بود که به شما کمک کنیم. ما اختصاصی در زمینه سئو فعالیت می کنیم. من و تیمم آماده پاسخگویی به سوالات شما در کامنت ها هستیم.

به جای پر کردن فرم دیدگاه ها عضو سایت شو و دیگه فرمی پر نکن، همچنین از مزایای عضویت بهره مند میشی
بعد از ورود با جیمیل اتوماتیک به همین صفحه میای، پس نگران نباش :)

  1. سارا اعتمادزاده 28 اسفند 1400 در 16:24:26 - پاسخ

    مطلبتون عالی بود. چند وقتی بود که دغدغهٔ واژگان کلیدی رو داشتم.

    • علی اکبر فرج 28 اسفند 1400 در 18:21:47 - پاسخ

      ممنون از توجهتون خانم اعتمادزاده عزیز