برندسازی در اینستاگرام

ابزارهای بازاریابی روزبه‌روز در حال پیشرفت‌وپیچیده‌ترشدن هستند. در نتیجه، برای کسب‌وکارمان باید به دنبال راهکارهای کم‌هزینه و نتیجه‌بخش باشیم. از سویی هم با ورود شبکه‌های اجتماعی، دنیایی تازه برای کسب‌وکارهای کوچک‌وبزرگ فراهم شده است. این دنیای جدید در پی استقبال بی‌سابقه مردم به یکی از سریع‌ترین روش‌های ارتباطی با مشتریان تبدیل شده‌اند! در ادامه، به شما نشان می‌دهم که چگونه در اینستاگرام برندسازی کنید، اعتماد و محبوبیت کسب کنید و به دنیای فروش مستقیم یا غیرمستقیم وارد شود. کافی است که این شش راهکار را به‌کار گیرید. 1- پشت صحنه در پشت صحنه کسب‌وکار شما، مواردی وجود دارد که تاکنون […]

مدیر محتوا تیم خط یک
، آخرین آپدیت 1401/08/11

ابزارهای بازاریابی روزبه‌روز در حال پیشرفت‌وپیچیده‌ترشدن هستند. در نتیجه، برای کسب‌وکارمان باید به دنبال راهکارهای کم‌هزینه و نتیجه‌بخش باشیم. از سویی هم با ورود شبکه‌های اجتماعی، دنیایی تازه برای کسب‌وکارهای کوچک‌وبزرگ فراهم شده است. این دنیای جدید در پی استقبال بی‌سابقه مردم به یکی از سریع‌ترین روش‌های ارتباطی با مشتریان تبدیل شده‌اند!

در ادامه، به شما نشان می‌دهم که چگونه در اینستاگرام برندسازی کنید، اعتماد و محبوبیت کسب کنید و به دنیای فروش مستقیم یا غیرمستقیم وارد شود. کافی است که این شش راهکار را به‌کار گیرید.

1- پشت صحنه

در پشت صحنه کسب‌وکار شما، مواردی وجود دارد که تاکنون آن‌ها را به‌صورت رسمی اعلام نکرده‌اید. از این موارد فیلم و عکس تهیه کنید؛ برای مثال، از افراد بخش پشتیبانی شرکت خود چندین عکس تهیه کنید. با این اقدام، نشان می‌دهید که در صورت تماس مشتریان، چه افرادی پاسخگوی آنان هستند. کارمندان بخش‌های مختلف شرکت نیز گزینه مناسبی برای این کار هستند. با این اقدام، نشان خواهید داد که چه افراد باعلاقه‌ای در کنار شما مشغول به‌کارند؛ همچنین می‌توانید خط تولیدتان را به‌نمایش بگذارید و نشان دهید که در پشت صحنه اینستاگرام، شرکتی معتبر وجود دارد که خدماتش را دلسوزانه عرضه می‌کند.

2- عکس از مشتریان

شاید زمینه کاری شما به‌گونه ای است که همیشه، به‌صورت حضوری، با مشتریانتان در ارتباط هستید؛ بنابراین در هنگام حضور آنان می‌توانید به‌راحتی از این فرصت استفاده کرده و چنیدین عکس تهیه کنید. این راهکار به مخاطبانتان نشان می‌دهد که طِیف خریداران شما گسترده است؛ حتی اگر به‌صورت مستقیم و حضوری با مشتریان خود در ارتباط نیستید، از فرصت‌های نمایشگاهی استفاده کنید؛ زیرا در این مکان‌ها، به‌طور معمول، در بازه‌های زمانی مختلف، با بازدیدکنندگان در ارتباط خواهید بود.

با این اقدام نشان می‌دهید که استقبال مردم از غرفه شما بی‌نظیر است. البته بیان این مسائل لزومی ندارد و اگر عکسی از جمعیت افراد بازدیدکننده در غرفه تهیه می‌کنید، خود بیانگر این موضوع خواهد بود.

3- مسئول روابط عمومی

هر برند نیازمند فردی است تا معرف و سخنگوی آن باشد؛ برای مثال، مایکروسافت از موسس خود یعنی «بیل گیتس» برای این سِمت استفاده می‌کند. در ایران نیز، فرش عظیم زاده، آیس پک و پدر خوب از همین راهکار استفاده می‌کنند و موسسان آن‌ها سخنگویان برند خود هستند. البته در برخی موارد نیز این‌گونه نیست؛ یعنی، مدیر یا موسسان تمایلی برای این‌کار ندارند یا در دسترس نیستند؛ بنابراین از راهکارهای دیگری استفاده می‌شود.

برای برند‌سازی در اینستاگرام می‌توانید از تصاویر این فرد در جلسات تجاریِ شرکت استفاده کنید یا تصاویری را به‌کار گیرید که نشان دهنده فعالیت‌های روزانه او باشند. گاه میتوان شُرکای تجاری را نشان داد که با این فرد تعاملات خوبی داشته‌اند و با رفتار خود مهر تاییدی بر توانایی‌هایش می‌زنند. در واقع، این امر به‌معنای تاییدکردن برند شما خواهد بود.

4- آشکار کردن پنهان‌ها

به مخاطبان دلیلی بدهید تا ابراز وجود کنند؛ برای مثال، مسابقه‌ای طراحی کنید و از مردم بخواهید که تصاویر یا فیلم‌هایی را برای شما ارسال کنند. در پایان هم کسانی برنده می‌شوند که بیشترین لایک را از مخاطبان دریافت کرده باشند. به نظر شما دلیل این اقدام چیست؟!

با برگزاری چنین مسابقه‌ای، افراد شرکت‌کننده در پی آن هستند که بیشترین لایک را برای تصویر ارسالی‌شان جمع‌آوری کنند. در نتیجه، صفحه اینستاگرامتان را در همه‌جا تبلیغ می‌کنند و آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی خواهند کرد. در پی این اتفاق، فرد تازه‌واردی که وارد صفحه اینستاگرام شما می‌شود با انبوهی از لایک‌ها و نظرات روبه‌رو خواهد شد. در نتیجه، احساس می‌کند که افراد بسیاری درگیر صفحه شما هستند و به‌طور روزانه آن را پیگیری می‌کنند. در پایان مسابقه نیز، حتما تصویر افراد برنده را با جوایزشان منتشر کنید. این جوایز بهتر است همراه با طرحِ سازمانی و لوگوی شما باشند.

5- تولید محتوای آموزشی اختصاصی

در هر کسب‌وکاری، می‌توان محتوای آموزشیِ تخصصی تولید کرد؛ برای مثال، اگر فروشگاه کفش دارید، در چند تصویر نشان دهید که چه کفش‌هایی مناسب خرید نیستند. با این شیوه می‌توانید مردم را از اشتباهات خرید آگاه کنید. شاید متصدی کافی‌شاپ باشید. در این صورت، می‌توانید طرز تهیه انواع قهوه یا دسرهای مختلف را آموزش دهید. این آموزش‌ها باعث می‌شوند که‌در ذهن مخاطبانتان معتبر شمرده شوید.اگر نوسنات قیمت در حوزه کار بسیار بالاست، روزانه لیستی از قیمت‌های به‌روزشده خود منتشر کنید؛ لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه، طلا و ارز جزء این دسته هستند.

در حقیقت، شما با اعلام قیمت نشان می‌دهید که در حوزه کاری خود، مرجعی برای رقبایتان محسوب می‌شوید. در دو سال پیش، بازار ارز با نوسانات زیادی روبرو بود؛ اما بعضی صرافی‌ها با استفاده از همین تکنیک توانستند کاربران زیادی را جذب کنند.

6- معرفی پیش از عرضه

بعضی کسب‌وکارها به‌صورت ماهانه یا سالانه محصولاتی جدید تولید می‌کنند. آن‌ها می‌توانند پیش از رونماییِ رسمی محصولاتشان، بخش‌های مختلفی از محصول جدید خود را معرفی کنند؛ برای مثال، در سینمای هالیود، برای بالابردن فروش فیلم‌ها از این ترفند استفاده می‌شود. شیوه معرفی بدین ترتیب است: چندین ماه پیش از اکرانِ فیلم در سینماها، مستنداتی از پشت‌صحنه آن نشان داده می‌شود؛ همچنین به‌مرور مصاحبه‌هایی از بازیگران اصلی پخش می‌شود. در نتیجه، زمانی که نوبت به نمایش اصلی می‌رسد همه مردم از قبل، آماده خرید بلیت این فیلم‌اند.

مدیریت جدید اَپل نیز برای رونمایی از گوشی‌های جدید این شرکت از همین تکنیک استفاده می‌کند. با این روش، مخاطبان اصلی لحظه‌شماری می‌کنند تا فروش محصول جدید آغاز شود. بدین‌ترتیب، این کمپانی رکورد فروش و صف خریداران را برای این محصول تغییر می‌دهد.

شما هم برای فروش محصولات جدید شرکت‌تان می‌توانید از این روش یا ترکیب آن با روش مسابقه استفاده کنید؛ برای مثال، چند عکس نامعلوم از محصول جدیدتان منتشر کنید. سپس اعلام کنید: «به ده نفر از کسانی که پاسخ را به‌درستی تشخیص دهند مبلغ یک میلیون تومان جایزه داده می‌شود!»

نویسنده: نادر قاهری

منبع: دوهفته‌نامه راز

مطلب بعدی که باید بخوانم چیه؟
هم رسانی
آیا تجربه خوبی از خواندن این مطلب داشتید؟

بله

نه

ما در مقاله برندسازی در اینستاگرام تمام تلاشمان این بود که به شما کمک کنیم. ما اختصاصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنیم. من و تیمم آماده پاسخگویی به سوالات شما در کامنت ها هستیم.

به جای پر کردن فرم دیدگاه ها عضو سایت شو و دیگه فرمی پر نکن، همچنین از مزایای عضویت بهره مند میشی
بعد از ورود با جیمیل اتوماتیک به همین صفحه میای، پس نگران نباش :)