ریدایرکت نکن تا بازدیدکننده را در سئو از دست بدی!

به کجا ریدایرکت بدیم؟ چرا باید ریدایرکت بدیم؟ چطور ریدایرکت بدیم؟ اینا همه سوالاتی هستند که در این مطلب به آن پاسخ میدیم و البته در انتهای همین مطلب چالشی را بیان کردم که میتونه به ارتقا سئو سایت شما بسیار کمک کنه!

مدیر محتوا علی اکبر فرج
، آخرین آپدیت 1401/08/11
تاثیر ریدایرکت در سئو با عمل ریدایرکت صفحات هدف
تاثیر ریدایرکت در سئو با عمل ریدایرکت صفحات هدف

ریدایرکت چیست؟

درخواست بازدید کننده دیدن یک صفحه است که محتوای متفاوتی دارد. ولی آدرسش آدرسی نیست که در همان ابتدا بر روی آن کلیک کردید. این یعنی عمل ریدایرکت بر روی آن لینک انجام شده است.

مثلا شما آدرس A را کلیک میکنید و آدرس B نمایش داده می شود. البته برای بازدید کننده شاید اولویتی نداشته باشد به این دلیل که بازدید کننده به دنبال محتوای صحیح است. پس ریدایرکت ما زمانی استفاده میکنیم که محتوا به صفحه ای دیگر انتقال پیدا کرده باشد.

تاثیر ریدایرکت در سئو بسیار بالاست و اگر در سئو مصمم هستید رشد کنید باید به آن توجه کنید.

چرا به ریدایرکت نیاز داریم؟ واقعا تاثیر ریدایرکت در سئو انقدر بالاست؟

اگر می خواهید گوگل را اذیت کنید ریدایرکت کنید!

گوگل از ریدایرکت خوشش نمی آید. اگر خود را جای گوگل بگذارید به او حق می دهید. به این دلیل که ریدایرکت نشان دهنده جدا بودن آش از ظرف آش است. شما به دنبال ظرف آش هستید. به این دلیل که آش در آن قرار گرفته است. ولی وقتی که ظرف را پیدا میکنید بدون آش است و این ما را ناراحت میکند و گوگل می خواهد آش و ظرف آش را کاملا مرتبط کند.

اینجاست که ما باید به گوگل کمک کنیم. به این دلیل که حتما در سایت ما صفحاتی هستند که نیاز به ریدایرکت داشته باشند.

ما در 3 جا از ریدایرکت استفاده میکنیم:

1- حذف صفحات
2- تغییر دامنه
3- ادغام چند سایت

برای هر کدام نیاز نیست که عمل خاصی را انجام دهیم فقط کافیست که با سناریو ریدایرکت آشنا شویم.

به کجا ریدایرکت کنیم؟

اکثرا ریدایرکت را به صفحه اصلی سایت خود انجام می دهند که اشتباه محض است!

این یکی از مهم ترین سوالات ریدایرکت است که طبق تجربه در زیر مطالب را برای شما توضیح خواهم داد. البته روش انجام کار را در انتها توضیح می دهم ولی مهم تر از روش انجام کار این است که بدانید به کجا باید ریدایرکت کنید.

زیرا اگر این ریدایرکت اشتباه باشد بازدید کننده را از دست می دهید و در نهایت گوگل اعتماد خود را نسبت به سایت شما از دست می دهد.

صفحات محصول: اگر می خواهید صفحه محصولی را حذف کنید بهتر است که به یک محصول مرتبط ریدایرکتش کنید و اگر محصولی پیدا نکردید به دسته بندی ریدایرکت کنید.

مقالات سایت: اگر می خواهید یکی از مقالات سایت را حذف کنید بهتر است که به جستجوی معنایی آن مقاله توجه کنید و نزدیک ترین صفحه را برای ریدایرکت انتخاب کنید.

صفحات بی خانمان: اگر صفحه ای دارید که با توجه به محتوای آن به هیچ جا تعلق ندارد آن را به صفحه اصلی هدایت کنید. ولی این صفحات بسیار کم هستند. حواستان باشد که الکی صفحه ای را بیخانمان نکنید که تاثیر ریدایرکت در سئو برای صفحات بی خانمان خیلی واضح است. گوگل با میزان درخواستی که کاربران انجام می دهند به آن پی میبرد.

از کجا بفهمیم که این صفحه بی خانمان است یا خیر؟

کافی است ببینید در متن آن از چه کلماتی استفاده شده و در خود سایت و یا در گوگل به شیوه ای تخصصی جستجو را انجام دهید تا متوجه شوید که این کلمه در کدام صفحات تکرار شده است. اگر اصلا صفحه مرتبطی نبود می توانید مهر بی خانمانی را بر روی آن بزنید.

انواع ریدایرکت کدام اند؟

ریدایرکت ها انواع مختلفی دارند ولی چیزی که ما استفاده میکنیم ریدایرکت 301 و 302 و 410 است.

ریدایرکت 301 چیست؟

یک انتقال دائمی را برای آن صفحه به همراه دارد. این نوع ریدایرکت به شما این امکان را می دهد که به موتور های جستجو بگویید که محتوای صفحه A برای همیشه به صفحه B منتقل شده است. پس اگر محتوا برای همیشه منتقل شده است می توانید از این نوع ریدایرکت استفاده کنید.

با این انتقال امتیاز صفحه A به B برای همیشه منتقل می شود. به یاد داشته باشید ما نمی توانیم در یک روز زنجیره ای از ریدایرکت را ایجاد کنیم. مثلا بخواهیم از صفحه A به صفحه B منتقل کنیم و سپس متوجه می شویم صفحه B را هم باید منتقل می کردید پس دست به کار می شوید و همان موقع آن را به C منتقل می کنید! این عمل اشتباه است.

انتقال ارزش صفحات به کندی انجام خواهد شد. پس به ریدایرکت ها زمان نفس کشیدن دهید یا از اول به درستی کار را انجام دهید.

ریدایرکت 302 چیست؟

ریدایرکت 302 موقت است. این نوع ریدایرکت اعتبار صفحه را جا به جا نمی کند. ما به ندرت از این نوع استفاده میکنیم. مثلا در سایت ما صفحه ای وجود دارد که مربوط به معرفی وبینار حال حاضر است و ممکن است تا 3 هفته آینده وبیناری برگزار نگردد. پس بصورت موقت به یک صفحه کاملا مرتبط انتقال را انجام می دهیم.

ریدایرکت 410 چیست؟

اگر مطمئن باشید که URL شما هیچ بازدید کننده ای ندارد می توانید با این نوع ریدایرکت به گوگل بفهمانید که این محتوا کاملا حذف شده است. این راه مطمئن ترین راه برای حذف دائمی آن محتوا است.

چگونه ریدایرکت را در سایت خود انجام دهم؟

اگر سایت شما با وردپرس طراحی شده خوشحال باشید زیرا با افزونه یواست می توانید با چند کلیک ساده این 3 نوع ریدایرکت(حتی بیشتر که مورد استفاده استفاده قرار نمی گیرد.) را انجام دهید. البته عمل ریدایرکت آن برای این افزونه پولی است و باید افزونه پولی را نصب و فعال کنید که پیشنهاد میکنم اگر جدی به سئو فکر میکنید حتما این کار را انجام دهید ما در مقالات آموزش سئو مطالب دیگری در رابطه با یواست قرار دادیم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.

البته اگر سایت شما با کد نویسی ایجاد شده نیاز است که از طریق HTaccess دستوراتی را برای ریدایرکت صفحات بنویسید.

قدم بعد چیست؟

نگران نباشید که با یک کلیک اتفاق خاصی روی سایت شما بیفتند. با بینشی که در تاثیر ریدایرکت در سئو این مقاله بدست آوردید این کار را انجام دهید. در این مطلب ما انواع ریدایرکت را توضیح دادیم و به معنای دقیق ریدایرکت پرداختیم.

در این مرحله کافیست لیست کل صفحات خود را استخراج کنید و ببینید چه صفحاتی را نمی خواهید و یا 404 هستند باید برای همه صفحات فعلی خود فکری کنید تا گوگل خیلی بیشتر به سایت شما اهمیت دهد. این تمیز کاری شما در سایت این پالس را به گوگل می دهد که شما موقت در این خانه نیستید و به دنبال ارتقا هستید.

چالش های خود را در همین رابطه با من به اشتراک بگذارید (از طریق کامنت همین صفحه)

مطلب بعدی که باید بخوانم چیه؟
هم رسانی
آیا تجربه خوبی از خواندن این مطلب داشتید؟

بله

نه

ما در مقاله ریدایرکت نکن تا بازدیدکننده را در سئو از دست بدی! تمام تلاشمان این بود که به شما کمک کنیم. ما اختصاصی در زمینه سئو فعالیت می کنیم. من و تیمم آماده پاسخگویی به سوالات شما در کامنت ها هستیم.

به جای پر کردن فرم دیدگاه ها عضو سایت شو و دیگه فرمی پر نکن، همچنین از مزایای عضویت بهره مند میشی
بعد از ورود با جیمیل اتوماتیک به همین صفحه میای، پس نگران نباش :)