کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail keywords چیست و چگونه آن را بیابیم؟

سرمایه گذاری روی کلمات کلیدی طولانی بُرد شما را در گوگل تضمین می کند. در این مطلب بعد از تعریف دقیق کلمات کلیدی بلند راجع به ویژگی ها و نحوه پیدا کردن آن ها صحبت میکنیم.

مدیر محتوا علی اکبر فرج
، آخرین آپدیت 1401/11/02

بریم سراغ یک فرض جالب راجع به کلمات کلیدی طولانی: فرض کنید می‌خواهید موبایلی خریداری کنید. سراغ گوگل می‌روید تا دربارۀ گوشی موبایل اطلاعاتی کسب کنید. کلمه کلیدی «موبایل» را جستجو می‌کنید، در این جستجو هر نوع اطلاعات اعم از سایت‌های مختلف موبایل، تاریخچۀ پیدایش موبایل و سایر موضوعات این‌چنینی نمایش داده می‌شود. شما کلمه‌ای فراگیر را جستجو کرده‌اید و گوگل هم نتایج عام‌تری را به شما نشان داد.

این‌بار رویۀ دیگری را در پیش می‌گیرید؛ دربارۀ برند، کیفیت و میزان رضایتمندی گوشی موبایل دوستانتان، از آنان، پرس‌وجو می‌کنید، میزان بودجه‌‌تان را مشخص می‌کنید، به قابلیت‌هایی که مدنظرتان است توجه می‌کنید؛ حال بر اساس اطلاعاتی که کسب کرده‌اید، تصمیم به خرید موبایلی با برند شیائومی را می‌گیرید. این‌بار کلمۀ کلیدی «موبایل شیائومی redmi note 9 pro» را جستجو می‌کنید و نتایج شگفت‌زده‌تان می‌کند؛ سایت‌های گوناگونی که گوشی موبایل موبایل شیائومی redmi note 9 pro را دارند، به‌همراه قیمت‌ محصول برای شما به‌نمایش درمی‌آیند.

در این‌جا، «موبایل» یک کلمه کلیدی دم‌کوتاه و «موبایل شیائومی redmi note 9 pro» یک کلمه کلیدی طولانی است.

کلمات کلیدی طولانی چیست و 3 ویژگی اصلی آن

کلمات کلیدی دم‌بلند کلمات کلیدی خاصی هستند که به آن‌ها Long Tail  keywords می‌گویند. این کلمات اغلب سه یا چهار کلمه‌اند. نتایج حاصل از تحقیقات Google Keyword Planner گویای آن است که کلمات کلیدی دم‌بلند ویژگی‌های زیر را دارند:

1-  حداقل از سه کلمه تشکیل شده‌اند

2-  دفعات جستجوی آنان کم است

3-  رقابت بر سر آن‌ها کم است

به‌تبع کلمات کلیدی دم‌کوتاه نیز از ویژگی‌های زیر برخوردارند:

1-  یک یا دو کلمه هستند

2- دفعات جستجوی آنان زیاد است

3-  رقابت بر سر آن‌ها زیاد است

به نظر می‌رسد که کلمات کلیدی دم‌بلند خاص و کلمات کلیدی دم‌کوتاه مبهمند.

کلمات کلیدی بُلند بهترند یا کلمات کلیدی دم‌کوتاه؟

در برخی موقعیت‌ها بهتر است به جای کلمات کلیدی دم‌کوتاه، از کلمات کلیدی طولانی استفاده نمایید؛ زیرا کلمات کلیدی دم‌بلند به دلیل رقابت کمتر، برای کسب رتبه بهترند. بسیار مهم است که قبل از هدف قراردادن یک کلمۀ کلیدی، میزان رقابت را برررسی کنید. اگر رقابت بسیار قوی است، باید منابع بیشتری را برای رتبه‌بندی یک کلمۀ کلیدی بررسی کنید. کلمات کلیدی دم‌بلند می‌توانند هدف کاربر را نشان دهند. برای مثال کسی که عبارت «موبایل شیائومی redmi note 9 pro» را جستجو می‌کند، به احتمال زیاد به دنبال اطلاعاتی چون قیمت این گوشی، مقایسۀ قیمت در سایت‌های مختلف و به‌طورکلی به‌دنبال خرید آن است. اما هنگامی‌که کلمۀ کلیدی «شیائومی» را جستجو می‌کنید، به‌طور شفاف مشخص نیست که به‌دنبال چه چیزی هستید؛ ممکن است فقط علاقه‌مند به کسب اطلاع درباره این برند باشید، چه‌بسا بخواهید از آخرین محصولات شیائومی باخبر شوید، ممکن است بخواهید لوگوی این برند را ببینید؛ به‌هرحال، هدف کاربر از جستجوی این کلمۀ کلیدی نامشخص است.

استفاده هوشمندانه از کلمات کلیدی دم‌بلند، سبب افزایش ترافیک و ورودی‌های سایت، بهبود نرخ کلیک و افزایش فروش می‌شود. البته بهتر است پیش از متمرکز شدن در کلمات کلیدی، سراغ استراتژی محتوایتان بروید و معین کنید که با تحقیق کلمات کلیدی به دنبال چه چیزی هستید: می‌خواهید ترافیک بیشتری را به سمت وبسایت خود روانه کنید یا  فروشتان را افزایش دهید؟

چگونه کلمات کلیدی بلند یا Long Tail keywords را بیابیم؟

هنگام جستجوی کلمه یا عبارت موردنظر در اینترنت، و پیش از فشردن دکمۀ ENTER، گوگل پیشنهادهایی به ما ارائه کرده که نشان می‌دهد این کلمه پیشتر توسط کاربران این‌گونه جستجو شده است.

قسمت پایین صفحۀ نتایج جستجو، همیشه تعدادی عبارت به ما پیشنهاد می‌دهد. این عبارت‌ها همه‌و‌همه به کلمۀ کلیدی طولانی یا Long Tail keywords مربوط می‌شوند.

برای تحقیق و یافتن کلمات کلیدی دم‌دراز می‌توانید از ابزارهایی هم‌چون keywordtools.ir، kw Moz، kwfinder، google keyword planner، semrush (با پرداخت 199 دلار)، Ahrefs (برای 7 روز، 7 دلار)، long tailpro و serpstat استفاده نمایید.

به بخش performance سرچ کنسول سایتتان سر بزنید، در آن بخش می‌توانید کلمات کلیدی دم‌دراز را ببینید و باتوجه به آن‌ها محتوا تولید کنید و بدین ترتیب، ترافیک سایتتان را افزایش دهید.

حال که با روش‌های یافتن کلمات کلیدی طولانی و ابزارهای آن آشنا شدید، به سراغ معرفی 2 ابزار منتخب می‌رویم و نحوۀ کار با آنان را به شما آموزش می‌دهیم:

نحوۀ استفاده از 2 ابزار  Google keyword planner و Kw finder جهت یافتن کلمات کلیدی طولانی

Google keyword planner

این ابزار، امکان جستجوی کلمات کلیدی، میانگین جستجوی ماهانه برای کلمات کلیدی پیشنهادی، پیش‌بینی عملکرد آینده کلمات کلیدی و امکان دانلود لیست کلمات کلیدی را در نرم‌افزار Excel به شما نمایش می‌دهد. کافیست یک حساب گوگل داشته باشید، کلمه یا عبارت موردنظر خود را در آن جستجو کنید؛ تا عبارات و کلمات کلیدی مرتبط با کلمات پیشنهادی‌تان را دریافت کنید. در بخش discover new keyword کلمات کلیدی جدید را شناسایی می‌کنید، در بخش start with a website  نیز می‌توانید آدرس سایت رقیبانتان را وارد کنید تا کلمات کلیدی مرتبط با محتوای آنان را شناسایی کنید و بدین ترتیب، با بررسی کلمات کلیدی رقیبان، کلمات کلیدی دم‌دراز سایتتان را برگزینید.

Kw finder

این ابزار، رابط کاربری ساده‌ای دارد و کلمۀ کلیدی را بر اساس معیارهایی هم‌چون حجم جستجوی ماهانه، میزان رقابت و روند جستجو بررسی می‌کند. برای استفاده از این ابزار، کافیست وارد وبسایت Kw finder شوید، بعد از فعال کردن حساب خود، از منوی seo tools، گزینۀ Kw finder را انتخاب کنید و کلمۀ کلیدی موردنظرتان را در کادر موجود وارد کنید. پس از انتخاب زبان و کشور، بر روی Anywhere کلیک کنید و سپس دکمۀ Find را بفشارید؛ نتایج ظاهر می‌شوند.

جمع‌بندی

پیش از متمرکز شدن روی کلمات کلیدی، سراغ استراتژی محتوایتان بروید و هدفتان را مشخص کنید.

کلمه‌های کلیدی طولانی یا دم‌بلند، هدف کاربر از جستجو را به‌طور شفاف بیان می‌کنند.

کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail keywords را از طریق ابزارهای زیر می‌یابیم:

  •  kw Moz
  •  kwfinder
  •  google keyword planner
  •  semrush
  • Ahrefs
  • long tailpro
  •  serpstat
  • google search console

به شما پیشنهاد می‌کنیم که به جای استفاده از کلمات کلیدی دم‌کوتاه، از کلمات کلیدی بلند استفاده کنید. در صورتی‌که از کلمات کلیدی دم‌کوتاه استفاده کنید، اگر قادر به رقابت با دیگر سایت‌هایی که از این کلمۀ کلیدی استفاده می‌کنند نباشید، شکست می‌خورید. در مقابل می‌توانید کلمات کلیدی بلند سایتتان را بیابید و مخاطبان هدف خود را روانۀ سایتتان کنید، ترافیک سایتتان را افزایش داده و فروش بیشتری را تجربه کنید.

حالا که به کلمات کلیدی طولانی و اهمیت آن‌ها پی برده‌اید، از شما می‌خواهیم کلمات کلیدی سایتتان را بجویید و در بخش کامنت‌ها ثبت کنید و در صورتی‌که قادر به انجام این کار نبودید، از خط یک کمک بخواهید.

مطلب بعدی که باید بخوانم چیه؟
هم رسانی
آیا تجربه خوبی از خواندن این مطلب داشتید؟

بله

نه

ما در مقاله کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail keywords چیست و چگونه آن را بیابیم؟ تمام تلاشمان این بود که به شما کمک کنیم. ما اختصاصی در زمینه سئو فعالیت می کنیم. من و تیمم آماده پاسخگویی به سوالات شما در کامنت ها هستیم.

به جای پر کردن فرم دیدگاه ها عضو سایت شو و دیگه فرمی پر نکن، همچنین از مزایای عضویت بهره مند میشی
بعد از ورود با جیمیل اتوماتیک به همین صفحه میای، پس نگران نباش :)