آموزش حرفه ای بازاریابی محتوا به زبان ساده

آموزش بازارابی محتوا تنها پست گذاری در رابطه با محصولات و خدمات خود نیست، در این مقاله به آموزش حرفه ای بازاریابی محتوا پرداختم و گفتیم که برای چه کسانی می توان تولید محتوا کرد همچنین نحوه تولید محتوای پر بازدید را توضیح خواهم داد. من عاشق فوتبالیست ها هستم. شما چی؟ کاپیتان سوباسا خودشو به محوطه جریمه میرسونه، توپو واسش سانت میکنن، باید ببینیم سوباسا میتونه این توپو گل کنه یا نه؟! ادامه فیلم را در قسمت بعد ببینید یک داستان فوق العاده که در زمان خودش واقعا جذاب بود و همه کودکان را پای تلویزیون نگه میداشت (شاید […]

مدیر محتوا علی اکبر فرج
، آخرین آپدیت 1401/08/11

آموزش بازارابی محتوا تنها پست گذاری در رابطه با محصولات و خدمات خود نیست، در این مقاله به آموزش حرفه ای بازاریابی محتوا پرداختم و گفتیم که برای چه کسانی می توان تولید محتوا کرد همچنین نحوه تولید محتوای پر بازدید را توضیح خواهم داد.

من عاشق فوتبالیست ها هستم. شما چی؟

داستان سرایی در بازاریابی محتوا

داستان سرایی در بازاریابی محتوا

کاپیتان سوباسا خودشو به محوطه جریمه میرسونه، توپو واسش سانت میکنن، باید ببینیم سوباسا میتونه این توپو گل کنه یا نه؟! ادامه فیلم را در قسمت بعد ببینید

یک داستان فوق العاده که در زمان خودش واقعا جذاب بود و همه کودکان را پای تلویزیون نگه میداشت (شاید الانم نگهمون داره ) بازاریابی محتوا همان داستانی است که مخاطبین را در جای خود میخ کوب میکند. احتمالا منظور شما از بازاریابی محتوا همان محتواهایی هستند که در اینستاگرام یا سایت های مختلف تولید میشن را در نظر داشتید! ولی بازاریابی محتوا چیزی فراتر از اینترنت است. بازاریابی محتوا مربوط به داستان سرایی است.

بازاریابی محصول با استفاده از بازاریابی محتوا چگونه استفاده می شود؟

بازاریابی محتوا رفته رفته تغییرات بسیار زیادی داشته است ولی اجازه دهید قبل از پرداختن به این مساله بگوییم که دقیقا بازاریابی محتوا چیست، اگر بدانید دقیقا بازاریابی محتوا چیست بهتر از آن استفاده خواهید کرد. آموزش های بسیار زیادی در این زمینه تولید شده است، من همه این تعاریف را مطالعه کردم و بهترین تعریف را در اینجا برای شما آورده ام.

بازایابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوا از دید موسسه بازاریابی محتوا اینگونه تعریف می شود:

گفته گوگل در رابطه با ماموریت گوگل

یک رویکرد استراتژی بازاریابی که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مداوم جهت جذب و حفظ مخاطب کاملا تعریف شده متمرکز شده است. این یک تعریف کاملا جامع است. همانطور که میبیند از کلمه ایجاد استفاده شده است یعنی در بازاریابی محتوا خبری از تولید محتوا نیست! بزارید براتون مثالی بزنم:

مکانیک ها چگونه بازاریابی محتوا کنند

من مکانیک هستم و یک پیچ اینستا دارم که در آن مکانیک خود را معرفی کردم. برای بازاریابی محتوا در این حوزه می توانم از نحوه انجام کار خودم فیلمی ایجاد کنم و سپس آن را در پیچ اینستای خود بگذارم. ولی اگر بخوایم از منظر تولید بهش نگاه کنیم یعنی من مکانیک نیستم و می خوام فیلمی در این حوزه تهیه کنم. تفاوت بین تولید و ایجاد در همین است در تولید مواد اولیه ای وجود ندارد (مثلا تولید محتوا در حوزه ای دیگر) ولی در ایجاد یعنی مواد اولیه از قبل موجود است (مثلا خودمان مکانیک هستیم و می خواهیم محتوا تولید کنیم) یادمون نرود که تولید محتوا یک اصطلاح است و به معنای تولید نیست و محتوا همیشه می تواند پادشاه باشد.

بازاریابی محتوا تاریخچه دارد؟

در سال 1895 اولین نوع بازاریابی محتوا در مجله Furrow به چاپ رسید. در آن شماره از این مجله به داستانی پرداخته شد که در شماره های بعدی به ملیون ها مشتری رسید.

مجله Furrow

برند های مطرحی در اوایل 1900 این حرکت را دنبال کردند. شرکت Michelin برای افزایش علاقه مردم به ماشین سواری راهنمای سفر را منتشر کرد. رفته رفته علاقه مردم به سمت اینترنت بیشتر شد و الان کسب و کار ها اگر در اینترنت تولید محتوا نکنند به سختی می توانند در فضای حضوری مشتری جذب کنند. از من میپرسند که چطور می توانم بازاریابی محتوا را شروع کنم؟ شما در 2 حوزه آنلاین و آفلاین می تواند بازاریابی محتوا را شروع کنید.

آنلاین و آفلاین در آموزش بازاریابی محتوا

پتانسیل هایی که در فضای آفلاین و آنلاین قرار دارد با هم یکسان نیست و باید در هر دو زمینه وارد شوید تا بتوانید موفق عمل کنید ولی برای شروع پیشنهاد میکنم از فضای آنلاین برای بازاریابی محتوا شروع کنید و در این راهنمای جامع در رابطه با بازاریابی محتوای آنلاین صحبت خواهد شد.

چرا آموزش بازاریابی محتوا

در حال حاضر بسیاری از کسب و کار ها از بازاریابی محتوا جذب مشتری می کنند. ولی سوالی که کسب و کار ها باید از خود بپرسند این است که:

آیا بازاریابی محتوا برای کسب و کار من مناسب است؟

منظور ما از بازاریابی محتوا تبلیغ محصول نیست. این نکته بسیار مهمی است. زیرا کسب و کار های بسیار زیادی را در شبکه های اجتماعی میبینیم که به تبلیغ محصولات خود در شبکه های اجتماعی پرداخته اند. با بازاریابی محتوا شما:

  • آگاهی در رابطه با برند، خدمات و محصولاتتان را افزایش می دهید.
  • با این نوع از بازاریابی مشتری را ترغیب به خرید می کنید.
  • با بازاریابی محتوا می توان سریع تر در دید مشتریان ظاهر شوید.

برای چه کسی محتوا تولید کنیم؟

وقتی این سوال را از مشتریان مشاوره خود میپرسم می گویند چنین جوابی به من می دهند:

  • عموم مردم می توانند از محصولات من استفاده کنند.
  • تمام کسانی که نیاز به محصولات من دارند.
  • من سعی میکنم حداکثر مردم را در بر بگیرم.
  • و …

اشتباهات در خصوص مشخصات مشتری

این که می گوییم “چه کسی” یعنی مشخصات مصرف کننده را بگویید.

مثلا من می خواهم طراحی سایت آموزش دهم. بیشتر مشتریان من دانشجوهای رشته کامپیوتری هستند که میانگین سنی آن ها بین 20 تا 25 سال هستند. این افراد به پیتزا و بیرون رفتن های شبانه علاقه زیادی دارند. تعداد افرادی که چنین مشخصاتی دارند شاید کم باشند ولی میزان بازدهی و اثر گذاری روی تعدادی محدود بسیار بیشتر است. پس بهتر است که در مرحله اول به این باور برسید که محتوای اختصاصی برای اشخاص تولید کنید و رفته رفته دایره مشتریان خود را افزایش دهید. اگر هم اکنون طیف مشتریان بسیار زیادی را مدیریت میکنید برای بازاریابی محتوا می توانید یک اشتراک از مشتریان خود بیابید.

مخاطبی که محتوای شما را می خوانند چه شخصیتی دارد؟

قبل از اینکه بگوییم که یک مشتری چه مشخصاتی می تواند داشته باشد دلیل پیدا کردن مشخصات مشتری را می خواهم برایتان بگویم.

دلیل اصلی پیدا کردن مشخصات مشتری، استفاده جهت تبلیغات است.

مشخصات دقیق مشتری در راستای تبلیغات

فرض کنید که میانگین رده سنی مشتریان شما بین 50 تا 65 سال است. موقع تبلیغات حواسمان است که از چه مثال هایی استفاده میکنیم و یا از چه کراکتر هایی برای این رده استفاده میکنیم.

[aparat id=”7kLy5″]

مخاطب اصلی این ویدیئو جوانان هستند. پس از یک فرد جوان برای این کار استفاده کرده است. برای اینکه دقیقا تبلیغ اثر بخشی داشته باشید ابتدا باید مخاطب خود را بشناسید.

برای اینکه مخاطب را بشناسید به سوالات زیر دقیق پاسخ دهید:

1- اکثر مشتریان شما چند سال دارند؟

2- آیا آن ها متاهل هستند؟

3- آیا آن ها بچه دارند؟

4- عنوان شغلی آن ها چیست؟

5- درآمد آن ها حدودا چقدر است؟

6- مشتریان بیشتر کدام قسمت شهر زندگی میکنند؟

7- آن ها اخبار خود را از کجا می گیرند؟

8- از کدام سیستم عامل برای شبکه های اجتماعی استفاده میکنند؟

9- بهترین سرگرمی آن ها چیست؟

10- هدف اصلی آن ها چیست؟

11- علایق آن ها در چیست؟

12- در کسب و کار با چه چالش هایی روبرو هستند؟

13- چگونه تصمیم میگیرند پول خود را خرج کنند؟

بیایید با هم رو راست باشیم من در این مقاله دارم به آموزش بازاریابی محتوا میپردازم و از شما انتظار دارم که این کار ها را انجام بدید پس یک دفتر تهیه کنید و مشخصات مشتریان را در آن بنویسید.

برای بازاریابی محتوا چگونه مخاطب هدف را پیدا کنیم؟

شبکه های اجتماعی خیلی خوب می توانند برای اینکار به شما کمک کنند. کافیه ادامه این مقاله را بخوانی

کافیه یک گروه مرتبط در تلگرام را پیدا کنید و وارد چت خصوصی آن ها شوید و مثل یک دوست از او سوالاتی را بپرسید.

نمونه ای ارتباط با مشتری در آموزش بازاریابی محتوا

موقعی که من برای مشتریان خودم این کار میکردم کتاب “چگونه سایت خود را ضد گلوله کنیم؟” به عنوان هدیه بعد از مکالمه به او هدیه میدادم.

هدیه به مشتری

پیشنهاد میکنم یک آموزش رایگان تهیه کنید و آن را بصورت PDF درآورید و آن را به عنوان هدیه بعد از مکالمه برای او ارسال کنید.

ماموریت شما در بازاریابی محتوا چیست؟

نکته اول در ماموریت بازاریابی محتوا این است که بازاریابی محتوا تنها برای محتوای رایگان نیست. تعریف نخست بازاریابی محتوا، ماموریت را به خوبی بیان کرده است.

طبق تعریف ماموریت اصلی بازاریابی محتوا جذب و حفظ مشتریان است. مثلا ما برای وب سایت خود تبلیغاتی در سایر سایت ها قرار می دهیم. که افراد با کلیک کردن روی بنر بتوانند به سایت ما بیایید. به این عمل جذب گفته می شود. بعد از جذب افراد وارد سایت می شوند و می خواهند محتوای سایت ما را بررسی کنند. تا اینجا یعنی افراد به محتوای ما علاقه مند هستند و می خواهند زمان بیشتری در سایت ما بگذرانند. میتونیم به این افراد امید داشته باشیم که محصولی از ما خریداری میکنند. پس باید ایمیل یا شماره تلفن آن ها را داشته باشیم و با فرستادن ایمیل ها و پیام های متعدد افراد را تشویق کنیم که وقت بیشتری در سایت ما سپری کنند. فردی که بازاریابی محتوا کار کرده می تواند محتوای بنر و ایمیل ها و حتی مطالب سایت را متناسب با مشتریان نوشته و طراحی کند.

چگونه فرآیند تولید محتوا را مدیریت کنیم؟

مراحل تولید محتوا برای خیلی از کسب و کار ها کاری بسیار پیچیده و عذاب آور است. تقویم خود را نگاه میکنند و پیش خود میگویند باز باید امروز محتوا تولید کنم و هیچ موضوعی را ندارم. ولی از نظر من فرآیند تولید محتوا کاری بسیار لذت بخش است. من تقریبا هفته ای دو محتوا در سایت قرار می دهم و این کار را با لذت انجام می دهم. می خوام روند تولید محتوا در سایت را با شما به اشتراک بگذارم.

1- پیدا کردن موضوع پر مخاطب

در رابطه با هر موضوعی نمی توان محتوا تولید کرد. محتوایی باید تولید شود که بازدید کننده بسیار به آن مطلب علاقه دارد.

برای پیدا کردن موضوع پر مخاطب من از ابزار Buzzsom استفاده میکنم.

این ابزار به من کمک میکنه که موضوع پر مخاطب خود را پیدا کنم.

مثلا تمایل دارم که در رابطه با “خرید هاست” محتوا بنویسم. این ابزار را باز میکنم.

پر بازدید ترین مطالب جهان

مقدار total engagements نشان دهنده میزان درگیری کاربر با محتوا را نشان می دهد.

موضوع در رابطه با “هاست لینوکس ابری داخل ایران” است. پس تا اینجا ما موضوع را پیدا کردیم.

2- انتخاب عنوان

پس از اینکه موضوع محتوا را مشخص کردیم عنوان آن را باید بنویسیم. عنوان باید بسیار جذاب باشد تا مخاطب را مجاب کند که روی آن عنوان کلیک کند.

من با استفاده از ابزار عنوان ساز بیش از 200 عنوان جذاب را استخراج میکنم.

[aparat id=”1rEAL”]

کافیست موضوع خود را در جای مشخص شده بنویسم و عناوین بسیار جذابی را استخراج کنم

عنوان ساز خط یک

3- نوشتن محتوا

یکی از عناوین را من انخاب کردم “ده دلیل غیر قابل انکار در رابطه با هاست لینوکس ابری داخل ایران”

با توجه به عنوان مزایای هاست لینوکس ابری داخل ایران را لیست میکنم.

البته ممکن است این مزایا به ده تا نرسد و من مجبور باشم ده را تبدیل به عدد دیگر تبدیل کنم.

اگر محتوای مورد نظر را نمی دانید کافیست تحقیق را آغاز کنید و در اینترنت جستجو کنید.

ولی متنی را از سایتی کپی نکنید کافیست برداشت خود را از آن مطلب بنویسید در این صورت متن کاملا تغییر خواهد کرد.

انواع محتوا

من در آموزش بازاریابی محتوا تصمیم گرفتم خیلی حرفه ای تر عمل کنم و در اینجا می خوام رازی را برای شما فاش کنم.

تمام بازاریابان محتوای حرفه ای تمام مطالب خود را به 4 دسته تقسیم میکنند.

محتوایی که در سایت و شبکه های اجتماعی قرار میگیرد خارج از این 4 دسته نیستند. لازم به ذکر است هر 4 نوع محتوا با هدف برطرف کردن مشکلی از مخاطبین هستند.

  • برند سازی

در اینستاگرام اینگونه محتوا ها به شدت رواج پیدا کرده است.

برای شما هم پیش آمده که از افراد تیم شرکت عکسی گذاشته می شود و در رابطه با یک موضوع مطلبی را در کپشن می نویسند.

  • آموزش

بدون آموزش بازاریابی محتوا محنایی ندارد. افراد جدید بیشتر جذب آموزش می شوند تا موارد دیگر

  • اطلاع رسانی

آیا موضوعی است که مخاطب باید از آن مطلع شود؟

مثلا در نمایشگاه حضور پیدا کردید و می خواهید علاقه مندان را دعوت کنید تا در نمایشگاه با شما ملاقات کنند. در این صورت باید از محتوای اطلاع رسانی برای اینکار استفاده کنید.

  • فروش محصول

بر خلاف تصور عموم کمترین نوع محتوا به فروش محصول اختصاص می یابد. به این معنی است که کمترین نوع محتوا در بستر های تبلیغاتی فروش محصول است.

شاید پیش خود سوال بپرسید که چرا دیجیکالا از این نوع محتوا انقدر تولید میکند؟

به دلیل اینکه دیجیکالا برندی شناخته شده است و افراد این برند را میشناسند نیازی کمتری به محتوا از نوع های دیگر دارد. انواع دیگر محتواهای خود را در دیجیکالا مگ تولید میکند.

نقشه کانال های محتوا

منظور ما از کانال های محتوا سایت ها و شبکه های اجتماعی است که در آن می توانید به جذب مخاطب بپردازید.

هر محتوایی می تواند با 3 فرمت در دسترس عموم قرار گیرد.

  • متن
  • صوت
  • ویدیئویی

محتوایی که بصورت متن درست شده است می تواند با اندکی تغییر بصورت صوت و یا ویدیئو تبدیل شود.

پس می توان آن ویدیئو یا صورت را در سایت ها و شبکه های اجتماعی متنوعی قرار داد.

شبکه های اجتماعی برای آموزش بازاریابی محتوا

رسانه های اجتماعی قدرتمند ترین نوع بازاریابی محتوا در این دنیای دیجیتال هستند.

بیایید با هم چند نمونه را بررسی کنیم.

شبکه های اجتماعی برای آموزش بازاریابی محتوا

برند دی جی لند در اینستاگرام خود به معرفی محصولات خود پرداخته است. ولی از نظر من اصلا موفق نیست

در شبکه های اجتماعی مردم کسب و کاری را دنبال میکنند که آن ها را خوشحال و یا ناراحت کند و یا حتی محتوای آن را به اشتراک بگذارند.

اینستاگرام و شبکه اجتماعی دیگر جای معرفی مستقیم محصولات نیست.

استراتژی صحیح برای کسب و کار هایی که معروفیت چندانی ندارند این است که از 3 نوع محتوای دیگر استفاده کرد.

نتیجه گیری:

در این مقاله به آموزش بازاریابی محتوا پرداختیم و تاریخچه آن را مرور کردیم. دانستیم که اصل بازاریابی محتوا مربوط به داستان سرایی است.

برای بازاریابی محتوا باید:

  • مخاطب خود را شناسایی کنیم.
  • پیدا کردن مخاطب هدف
  • تولید محتوا برای مخاطب

برای شروع بازاریابی محتوا می توانید از ترسیم مشتری شروع کنید.

مطلب بعدی که باید بخوانم چیه؟
هم رسانی
آیا تجربه خوبی از خواندن این مطلب داشتید؟

بله

نه

ما در مقاله آموزش حرفه ای بازاریابی محتوا به زبان ساده تمام تلاشمان این بود که به شما کمک کنیم. ما اختصاصی در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنیم. من و تیمم آماده پاسخگویی به سوالات شما در کامنت ها هستیم.

به جای پر کردن فرم دیدگاه ها عضو سایت شو و دیگه فرمی پر نکن، همچنین از مزایای عضویت بهره مند میشی
بعد از ورود با جیمیل اتوماتیک به همین صفحه میای، پس نگران نباش :)

  1. هادی طرفی 30 مهر 1397 در 13:47:44 - پاسخ

    مطلب بسیار جالب و فوق العاده ای بود.
    سپاس فراوان

  2. صبا قبادی 20 دی 1401 در 15:29:22 - پاسخ

    بازاریابی محتوا با گسترش فضاهای اینترنتی و راحتی در نشر اطلاعات به شدت امروزه مورد توجه کسب و کار ها وبیزینس ها قرار گرفته . و در واقع هم اگه اصولی از این روش بازاریابی استفاده شه با صرف کمترین هزینه ها میشه گفت مطلوب ترین نتیجه ها بدست میاد.خیلی از بیزینس ها هستن که با استفاده از همین روش پیشرفت زیادی کردن میشه که لیستی از نمونه هاشو تو سایت هایی مثل فوربز و دانشگاه کسب و کارو…. دید . اما به نظرم اطلاعاتی که ارائه دادید بسیار کامل و مفصل بود ممنون از مقاله خوبتون

    • علی اکبر فرج 20 دی 1401 در 19:44:07 - پاسخ

      درود بر شما سرکارخانم قبادی ، با شما کاملا هم نظر هستم. خوشحالم که از خواندن مقاله لذت بردید.